Att rigga en rekryteringsutbildning blev lösningen för att Zeppelin Cat skulle kunna lösa personalbehovet av mekaniker till sina verkstäder i Norrbotten. Samarbetet blev en riktig win-win för alla parter - så nu planerar Zeppelin Cat för en ny omgång. Vi träffade en nöjd deltagare, Mika Kokkonen, en fin novemberdag i Boden på hans nya arbetsplats Zeppelin Cat. Sedan 3 oktober är han anställd mekaniker efter att ha gått en rekryteringsutbildning som tagits fram i trepartssamverkan med Zeppelin Cat, Arbetsförmedlingen och oss på Utbildning Nord i Övertorneå. Mika Kokkonen är jättenöjd och tycker inte att man ska tveka att hoppa på, om möjligheten ges.
- Jag är en fd Övertorneåbo som sen några år bor i Luleå. Jag har arbetat inom IT relaterade verksamheter, senast för BnearIt som verksamhetskunnig inom skanning och innan det i Överkalix för Softtronic. När projektet varvades ned blev jag utan jobb och hoppade då på en byggutbildning som Lernia körde i Luleå. På grund av pandemin blev det i princip omöjligt att få en praktikplats. I samma veva såg jag att Jaxal i Övertorneå gick ut med ett erbjudande om rekryteringsutbildning för man behövde anställa folk. Jag sökte och blev antagen men i samma veva hörde även Zeppelin Cat av sig eftersom jag även sökt till deras rekryteringsutbildning. Zeppelin Cat blev ett intressantare val för mig, dels för att jag gillat att meka och skruva sen barnsben, och dels för att ett jobb i Boden rent geografiskt passade mig bättre eftersom jag numera bor i Luleå.
På gymnasiet gick Mika fordonsprogrammet men berättar att han inte arbetat en dag i yrket.
- Direkt efter gymnasiet riktade jag in mig på datorer. Det var där mitt intresse låg när jag var ung.
- Väldigt intressant måste jag säga. Vi som gick utbildningen hade väldigt olika bakgrunder. Två av oss hade viss erfarenhet av att meka på fritiden och för resten var det helt nytt. Jag har bara positiva tankar om tiden på Utbildning Nord. Lärarna är väldigt kunniga.
Utbildningen anpassas till den studerandens tidigare kunskaper och dem som aldrig skruvat i något behöver börja med grundläggande saker som verktygskunskap.
- Om det är något jag skulle säga kan förbättras är det att försöka väva in lite mer praktiska moment redan från början. Vi fick börja med mycket teori. Det skulle även vara bra att ha möjlighet att skruva i ännu mer specifika Cat objekt som växellådor etc. för när jag kom hit till verkstan så kändes det att allt var väldigt nytt fortfarande. Utbildningen innehåller sen mycket mer än att meka, t.ex. travers- och truckkort.
- Det känns väldigt bra för det var hit till Boden jag önskade. Första tiden har känts överväldigande för jag har ju aldrig petat i så här stora objekt tidigare. Jag jobbar i stationen där vi reparerar växellådor och converters, ja sådant som har med transmission att göra. Som stöd i arbetet har jag fina kollegor och vi har programvara som guidar igenom varje arbetssteg.
- Det kändes ganska normalt på något sätt eftersom jag utbildat mig ganska många gånger under mitt yrkesliv. Att hoppa på rekryteringsutbildningen kändes också väldigt tryggt. Alla som klarar utbildningen har ju nästan jobbgaranti så det är klart det hjälpte till, helt klart en stor morot var det. |
- Tveka inte att söka. Du har absolut inget att förlora. Även om du inte skulle få jobbet du vill ha får du med dig kunskaper som du har med dig. Det enda jag tror du behöver ha med dig är ett intresse för att skruva och meka. Sen gör vi ju en massa annat än skruvar bultar för det är egentligen den enklaste delen av jobbet. Idag jobbar jag t.ex i lackeringen. Jag tycker den svåraste biten är inspektionsdelen, t.ex. att avgöra vilka delar som går att återanvända. Det är ju ett viktigt ekonomiskt tänk att inte byta grejer i onödan och finns också ett stort ansvar i det.
- Just nu trivs jag som fisken i vattnet och ser fram emot att utvecklas i yrket under några år. I framtiden kanske det kan vara intressant att jobba ute i fält som fältmekaniker, avslutar en mycket glad Mika Kokkonen, som alltså gick ut i jobb direkt efter rekryteringsutbildningen.