Hoppa till innehållet

Nytt verktyg för att hjälpa 50 plussare till arbete

Under två år har Utbildning Nord tillsammans med fyra andra skolor i fyra länder samarbetat för att utbyta erfarenheter kring livslångt lärande och tillsammans utveckla verktyg och arbetsmetoder för att identifiera och erkänna tidigare nyckelkompetenser 1. hos personer över 50 år som vill hitta vägen tillbaka till arbetsmarknaden. Nyligen presenterades resultatet i finska Borgå.

Arbetet avslutades med ett slutseminarium i Borgå i Finland där projektresultatet presenterades. Projektet har tagit fram verktyg och en arbetsmetod för att kunna kartlägga och erkänna färdigheter inom fyra nyckelkompetensområden: Digital kompetens, Lära att lära (förmåga att effektivt hantera sitt eget lärande), Initiativförmåga och företagaranda, och Social och medborglig kompetens.

Med hjälp av verktyget/arbetsmetoden ska rådgivare kunna stötta personer (50+) för att få ett nytt jobb genom att hitta sina kanske dolda färdigheter.  Personer över 50+ år ska även kunna marknadsföra sig bättre gentemot arbetsgivare när man fått hjälp med att synliggöra sina nyckelkompetenser.

- Projektet har varit intressant och lärorikt inte minst för att vi fått möjlighet att träffas och utbyta erfarenheter hur vi arbetar med kartläggning av tidigare kunskaper och utifrån det tillsammans utveckla en arbetsmetod för att speciellt kunna kartlägga vissa nyckelkompetenser hos äldre personer, förklarar Iiris Matela och Pilvi Ryökkynen som är de som varit Utbildning Nords representanter i det här Nordplus Vuxen projektet.

Länkar:

Kort information om syftet med verktyget och introduktionsvideo till verktyget

Länk till verktyget.

Kortfattad information om projektet hittar du på projektkoordinatorns, Edupolis, webbplats

 

Projektpartnerna i det här projektet, och som alla arbetar med yrkesutbildning för vuxna, har varit förutom Utbildning Nord i Övertorneå, Edupoli, Finland (projektkoordinator), Vestifex, från Estland, Centre For Flexible Learning (CFL) från Sverige och Center for Erhvervsrettede Uddannelser Lolland-Falster från Danmark.

 

1.Faktabakgrund om EU:s åtta nyckelkompetenser

Det är ett viktigt mål inom hela EU att göra det möjligt för människor att få arbete och kunna stanna kvar på arbetsmarknaden som är i en ständig förändring. Inom EU betonas att livslångt lärande ska omfatta lärande från förskoleålder till pensionsålder. I det här sammanhanget har man inom EU definierat åtta nyckelkompetenser, grundläggande färdigheter, som prioriterade och som alla individer behöver för personlig utveckling, aktivt medborgarskap, integration och sysselsättning. De åtta nyckelkompetenserna är följande: Kommunikation på modersmålet, Kommunikation på ett främmande språk, Matematisk, vetenskaplig och teknisk kompetens, Digital kompetens, Lära att lära, Social och medborgerlig kompetens, Initiativförmåga och företagaranda, Kulturell medvetenhet och kulturella uttrycksformer.

  

By Formsmedjan. Powered by Yago