Utbildning Nord borde ta initiativ till en samnordisk yrkeslärarutbildning. Det sa Martti Piettilä Principal Lecturer (eng) från Uleåborgs yrkeslärarhögskola, när han besökte Utbildning Nord för en tid sedan. Besöket var i anledning av att några av Utbildning Nords lärare går yrkeslärutbildning via Uleåborgs yrkeslärarhögskola och under besöket examinerade han lärarstuderandens lektioner och undervisning.
Pietilä menade att många andra utbildningsanordnare skulle ha mycket att lära av den modell som Utbildning Nord har, såsom kontinuerlig antagning, individuella utbildningsplaner och Utbildning Nords didaktiska modell och där metoden bygger på hög grad av learning by doing. Utbildningsmiljön i sig är väldigt spännande med studerande från flera länder och med stora skillnader i de enskildas bakgrund och tidigare kunskaper.
– Mycket av sättet som ni arbetar med yrkesutbildning borde finnas i ordinarie utbildnings. system. Ni borde ta initiativ till en samnordisk yrkeslärarutbildning. Men inget är heller så bra att det inte behöver utvecklas. Även Utbildning Nords modell behöver utvecklas, sa Martti Pietilä.
Lärande utvecklas bäst i en jämställd miljö dvs. där lärare och studerande är jämbördiga men läraren ska alltid vara ett gott föredöme. Att handleda studerande kan många gånger vara utmanande för läraren. Yrkeslärare har inte alltid vara så nära teorin. Det är i mångt och mycket en attitydfråga, menade Pietilä.
Även Utbildning Nord har av tradition värdesatt yrkeskunskaper från branschen före formell yrkeslärarbehörighet när man rekryterat yrkeslärare. Det är fortfarande viktigt men det blir allt tydligare att det inte räcker med goda yrkeskunskaper. Lärarna behöver även pdagogisk fortbildning. Utbildning Nord uppmuntrar sina lärare till fortbildning och under de senaste åren har flera lärare också tagit yrkeslärarbehörighet.
Bildtext: Förra hösten påbörjade Ali Saukkoriipi (till vänster i bild) och Jukka Kauvosaari lärarutbildningen via Uleåborgs yrkeslärarhögskola. Utbildningen är ca 2 år och pågår parallellt med ordinarie arbete som lärare på automationstekniker- respektive kylmontörsutbildningen |
– Jag har undervisat under många år och har lärt mig genom att testa mig fram. Nu har jag fått insikter om vad undervisandet i bästa fall kan vara och förståelse varför en del metoder varit lyckosammare än andra. Jag tycker yrkeslärarutbildningen är betydligt mer verklighetsnära än vad jag förstått av andra som gått lärarutbildning tidigare, summerar Ali Saukkoriipi sina intryck av utbildningen så här långt
– Jag upplever att jag redan lärt mig nya verktyg och nya insikter om t.ex. lärstilar. Det är viktigt att vi förstår den mångkulturella miljön. Känsligheten hos individer kan variera, inte enbart på grund av kulturskillnader men beroende av t.ex. dagsformen. Ett ord eller mening kan förstöra mycket. Varje individ kan lyfta sig och vi kan hjälpa att hitta styrkorna hos varje individ.
– Skolans ska vara den roligaste platsen, inflikar Martti Pietilä avslutningsvis.