Byligen besökte Asta Modig, koordinator för svenska delen av det nordiska Nätverket för Vuxnas Lärande (NVL) Utbildning Nord. Asta Modig är ansvarig för ett av NVL:s expertnätverk nämligen validering och det var också fokusområdet för verksamhetsbesöket, den andra i ordningen.
Utbildning Nord, som vid senaste regeringsöverenskommelsen som reglerar Utbildning Nords verksamhet (2012-2015) fick uppdrag att arbeta med validering, har internt arbetat med frågan sedan slutet av 2011. Asta Modig besökte Utbildning Nord i februari 2012 när utvecklingsarbetet precis igångsatts.
– Nu är jag här igen och är intresserad av hur arbetet med valideringsfrågorna utvecklat sig, sade Asta Modig som håller i några expertgrupper i validering inom det nordiska NVL nätverket.
Utvecklingsarbetet inom validering har innehållit två delar. Den första fasen handlade om att kvalitetssäkra den kartläggning lärarna gör av alla nya studerande. Den andra fasen har handlat om att kartlägga valideringsmetoderna i våra uppdragsländer Sverige,Finland och Norge. Kartläggningen gav vid handen att de existerande metoderna bygger mycket på att validera med "papper" som underlag.
– Det innebär stora begränsningar. Därför har vi utarbetat en universell metod där vi kan validera validantens kunskaper oberoende av skriftliga betyg eller intyg och som går att genomföra oberoende av språkkunskaper, naturligtvis behöver man i vissa fall anlita tolktjänst. Modellen bygger på att testa det validanten säger att denne kan, berättade Iiris Matela som är projektledare för valideringsprojektet på Utbildning Nord.
– Vi är övertygade om att vi har fått fram en enklare, flexiblare och även billigare valideringsmodell. Jag arbetar just nu med att skriva en metodbok och när den är klar, är planen att bjuda in till ett nordiskt seminarium, berättade Sture Troli, direktör på Utbildning Nord.
– Det verkar som Utbildning Nord har kommit långt inom validering. Jag konstaterar också att man i utvecklingsarbetet tagit hjälp av t.ex. stödmaterial som Skolverket tagit fram och som man anpassat och förädlat. Det är glädjande för det är precis så det ska användas. Det pågår arbete med validering på många håll. Jag hoppas få möjlighet att agera kontaktförmedlare till andra vuxenutbildningsanordnare. Jag tror Utbildning Nord kan inspirera andra där arbetet kanske gått i stå. Jag vill självfallet komma till valideringsseminariet när det blir dags. Jag hoppas Utbildning Nord snarast får möjlighet att testa metoden. Jag har från besöket förstått att det är pilotförsöken som fattas för att få modellen testad och klar för att kunna användas.
– Jag har också fått information om Utbildning Nords internationella verksamhet. Jag måste säga att jag är imponerad över sättet Utbildning Nord arbetar med transnationella utbyten och samarbete på olika nivåer, avslutar Asta Modig sitt besök.
Fakta: Mer information om NVL hittar du på deras webbplats www.nordvux.net