Hoppa till innehållet
Norske professorn framhäver Niemis klokskap om identitetens betydelse för lärandet.
1 maaliskuu 2017

Norske professorn framhäver Niemis klokskap om identitetens betydelse för lärandet.

Du undervisar alltid någon, inte (enbart) i ett ämne. Läraren behöver se varifrån den studerande kommer, och se räcker inte, utan du måste även intressera dig för det, för att få till en lärandekraft. Känner man inte igen sig, eller blir man inte igenkänd av andra som den man är, uppstår sällan bra lärandemöten. Det menar den norske professor emeritus i pedagogik och lärande Tom Tiller och som just nu handleder en grupp lärare och ledningsrepresentanter från Utbildning Nord i Tromsö.

Identitetens betydelse för lärande

- Vad gör det med oss människor om vi inte kan känna igen oss själv och inte bli igenkänd som den vi är?
För att förklara vad han menar tar Tom Tiller till ett jordnära, eller ska vi hellre säga kulturnära, exempel för gruppen lärare från Tornedalen från Mikael Niemis bok Populärmusik från Vittula, där karaktären Matti tidigt får lära sig att Pajala ligger utanför den riktiga Sverige.

 ” Vi fick rabbla Viskan, Ätran, Spyan och Gallan eller vad  de  nu  hette, fyra kolossala floder som avvattnade det sydsvenska höglandet. Många år senare såg jag dem med egna ögon. Jag blev tvungen att stanna bilen, kliva ur och gnugga mina ögon. Diken... ”(s.48). 

”Vi var inga. Våra föräldrar var inga. Våra föräldrar hade betytt noll och intet för den svenska historien. Våra efternamn kunde inte stavas, än mindre uttalas av det fåtal lärarvikarier som sökte sig upp  från  det  riktiga Sverige... Våra hembyar var för små för att visas på kartorna. ” (sid.49).

- Om det som skolan lär framstår som avlägset och främmande i förhållande till ens livserfarenheter, kommer motivationen att vara låg. Man lär sig bäst när man möter kända förhållanden i det nya eller när man anar relevansen av kunskaperna. Isolerat är kunskapen kall. Kunskapen måste göras varm genom att lägga till känsla, vilja och tro.

Vill bli ännu bättre på bemötande

Utbildning Nord dit vuxenstuderande kommer för att få sin yrkesutbildning, inte enbart från Sverige utan även från Norge och Finland, har kanske fler utmaningar än många andra liknande nationella skolor. Alla har inte en positiv erfarenhet av tidigare skoltid, olika språk och kulturer möts och där den studerande dessutom ska göras anställningsbar på så kort tid som möjligt.

Leif Utterström, Leif Lahti och Anni Alatulkkila Utbildning Nord
Bildtext: - Vi får tid att reflektera kring olika lärandesituationer från vår egen vardag med hjälp av metoder utan att vi blir för teoretiska. Vi utvecklar best-practice tillsammans. Nu ser vi fram emot att involvera fler av våra kollegor, säger från vänster Leif Utterström, yrkeslärare i plattsättning och Anni Alatulkkila, vårdlärare till höger i bild. Båda ingår i pilotgruppen för det pedagogiska projektet, ”SamPed”. Här tillsammans med Leif Lahti i mitten, direktör för Utbildning Nord.

 - Under årens lopp har vi blivit allt duktigare på att fackmässigt kartlägga den studerandes tidigare kunskaper för att kunna bygga vidare med det som fattas för att vara gångbar på dagens arbetsmarknad. Men min tro är att vi kan utveckla den fackmässiga kartläggningen ytterligare och själva genomförandet av utbildningen, genom att utveckla oss i det personliga mötet lärare – studerande. Det säger Leif Lahti direktör för Utbildning Nord som motiv till samarbetet med Tom Tiller som nu pågått under ca 6 månader.

- Vår mångkulturella utbildningsmiljö är också en stor möjlighet. Jag tror t.ex. att våra studerande kan vara bättre rustade för dagens arbetsmarknad där det krävs att vi ska kunna jobba i mångkulturella arbetslag, avslutar Leif Lahti.

 



Lisää uutisia:

Koulutus Nord vahvistaa oppimiskulttuuriaan

14 syyskuu 2018
Koulutus Nord on kahden vuoden ajan työstänyt pedagogista työkalulaatikkoaan, jonka lähtökohtana on ”opiskelija keskiössä”. Työ on johtanut kirjaan...

Uusi työkalu auttaa yli 50-vuotiaita saamaan töitä

27 kesäkuu 2018
Koulutus Nord on tehnyt kaksi vuotta yhteistyötä neljässä eri maassa toimivan neljän oppilaitoksen kanssa vaihtaakseen kokemuksia elämänmittaisesta...

EU-varoja tulokkaiden parempaan työllistymiseen

15 toukokuu 2018
Ruotsin yliopisto- ja korkeakouluneuvosto (UHR) on myöntänyt Koulutus Nordille 111 152 euroa Erasmus+ VET Mobility Charter- ohjelmasta hankkeelle...

Oppilaitos

Koulutus Nord sijaitsee yhdessä Ruotsin nopeimmin kasvavista alueista, mikä heijastuu myös koulun toimintaan.

Me uskomme tulevaisuuteen ja toivomme, että myönteinen asenteemme tarttuu sinuunkin opiskellessasi täällä.

Lue lisää

Opiskelijat

Koulutus Nordin opiskelijana saat opiskella tuttavallisessa ja turvallisessa ympäristössä, jossa saat kokea elinikäistä oppimista joka päivä. 

Lue lisää

Yleistä asumisesta

Koulutus Nord takaa asunnon kaikille muilta paikkakunnilta ja muista maista tuleville opiskelijoille.

Tutustu majoitus

Uutiset

Koulutus Nord vahvistaa oppimiskulttuuriaan
Koulutus Nord on kahden vuoden ajan työstänyt pedagogista työkalulaatikkoaan, jonka lähtökohtana on ”opiskelija keskiössä”. Työ on johtanut kirjaan...


Instagram #utbildningnord

Sitemap
Powered by Yago