Boende
Du som kommer från en annan ort eller ett
annat land erbjuds boende hos oss.
Våra boenden ligger i Övertorneå och Hedenäset.
Våra typer av boenden:
- Lägenheter
- Familjebostäder
- Enskilda rum där du delar vissa utrymmen med andra
Våra bostäder finns i ettor, tvåor, treor, fyror och korridorboende.
För våra boenden gäller följande:
- Internet-uppkoppling finns i alla rum.
- Alla rum och lägenheter är möblerade.
- Rökförbud i alla boenden.
- Allergiboende finns.
- Familjelägenheter finns för studerande som vill ha med familj och barn.
Barnen är välkomna till förskola och skola i Övertorneå. - Boende står för eget sänglinne, handdukar och städning.
Hyra
Hyrorna för våra boenden ligger mellan 2100 och 3490 SEK/månad.
För allergiker har vi speciella ettor. De kostar 3100 SEK/månad.
Traktamente
När du jobbar eller studerar på annan ort
än du bor på kan du få extra pengar.
Det kallas att du får traktamente.
Nedan kan du läsa vad som gäller för ditt land.
Är du svensk
och studerar via Arbetsförmedlingen får du
traktamente som täcker helt eller delvis dubbla boenden.
Är du norsk
och studerar via Arbeids- og velferdsforvaltningen får du
traktamente som täcker dubbla boenden.
Är du finsk
och studerar via Arbets- och näringsbyrån betalar
finska staten din boendekostnad.
Skolan
Utbildning Nord ligger i en av landets mest expansiva regioner vilket också avspeglas i skolan.
Utbildningarna bedrivs på två olika platser, Övertorneå och Hedenäset. Här finns en framtidstro och positiv inställning.
Studera med oss
Som studerande vid Utbildning Nord kommer du till en familjär och ödmjuk miljö där du får ett livslångt lärande varje dag.
Boende
Alla våra studerande som kommer från andra orter och länder garanteras boende genom Utbildning Nord.